لذت زبان انگلیسی

لذت زبان انگلیسی

با انگلیسی آشتی کن
لذت زبان انگلیسی

لذت زبان انگلیسی

با انگلیسی آشتی کن

چند نکته جالب در مورد زبان‌های خارجی به نقل از وب‌سایت BBC

Image result for so much languages


چند نکته جالب در مورد زبان‌های خارجی به نقل از وب‌سایت BBC

 


تخمین زده می‌شود تا 7000 زبان مختلف در دنیا صحبت می‌شود. 90 درصد این زبان‌ها فقط 100،000 متکلم دارند. بیشتر از یک میلیون نفر با 150 تا 200 زبان با هم صحبت می‌کنند و 46 زبان نیز فقط یک متکلم دارند!



زبان‌های دنیا به نسبت وجه اشتراک اجدادیشان به گروهای مختلفی تقسیم می‌شوند. مثلاً   زبان‌ انگلیسی با زبان‌های آلمانی و هلندی ارتباط دارد. این دو زبان به همراه زبان‌های لاتین (فرانسوی، اسپانیایی و ایتالیایی) بخشی از خانواده زبان هندو اروپایی (Indo-European) هستند.


2200 زبان در آسیا و 260 زبان در اروپا صحبت می‌شود.


بر طبق آمارهای یونسکو (UNESCO(The United Nations’ Educational, Scientific and Cultural Organization) ) کاربردی‏‌ترین زبان‌های دنیا به عنوان زبان اول و دوم مردم به ترتیب زیر می‏‌باشند:


چینی مندرین، انگلیسی، اسپانیایی، هندی، عربی، بنگالی، روسی، پرتغالی، ژاپنی، آلمانی، فرانسه.


کاربردی‏‌ترین سیستم نوشتاری در حال حاضر سیستم نوشتاری لاتین یا رومن است که اکثر زبان‏‌های اروپایی رایج فعلی را شامل می‏‌شود. بعد از لاتین کاربردی‏‌ترین سیستم‏‌های نوشتاری به ترتیب حروف الفبای انگلیسی زبان‏‌های زیر هستند:


امهریک، عربی، ارمنی، بنگالی، برمه‌ای، چینی، سریلیک (الفبای بعضی از زبان‌های اروپای شرقی مانند روسی و بلغاری)، دواناگاری (سنسکریت و هندی)، گرجستانی، یونانی، عبری (الفبای مردمان قوم یهود که در حال حاضر اسرائیلی‏‌ها از آن استفاده می‏‌کنند.)، ژاپنی، خمر (کامبوجی)، کره‌ای، لائو (لائوسی)، سینهالا (سریلانکایی)، تایوانی، تبتی .



سازمان ملل متحد از شش زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، چینی، روسی و عربی به عنوان زبان‏‌های رسمی در امور روزانه خود استفاده می‏‌کند.



زبان‏‌های زیر زبانهای رسمی و کاری اتحادیه اروپا هستند:


بلغاری، چک، دانمارکی، هلندی، انگلیسی، استونیایی، فنلاندی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، مجاری، ایرلندی، ایتالیایی، لیتوانیایی، لاتویایی، مالتی، لهستانی، پرتغالی، رومانیایی، اسلواکیایی، اسلوونی، اسپانیایی، سوئدی.


 


ناسا (سازمان هوانوردی و فضانوردی آمریکا) در سال 1977میلادی دیسک طلایی شامل مناظر و صداهای کره زمین از جمله خوش‌آمدگویی به 55 زبان زنده و کاربردی دنیا همراه با سفینه‌های فضایی وویجر 1 و 2 به فضاهای دور دست کیهانی ارسال کرد تا اگر این سفینه‌ها مورد بازرسی موجودات هوشمند فضایی قرار گرفتند در مورد کره خاکی ما اطلاعاتی کسب کنند و احتمالا بار سفر به سمت ما را ببندند!


 


آسانی یا سختی یادگیری زبان خارجی می‏‌تواند به زبان مادری یادگیرنده ربط داشته باشد. به‏‌طور کلى هر چقدر زبان خارجی از بابت لغات، صداها و ساختار جمله به زبان مادری نزدیک‏‌تر باشد یادگیری آن نیز آسان‏‌تر است.


به‏‌عنوان مثال یک متکلم زبان لهستانی به‏‌‏‌علت تشابهات زبانی بهتر قادر است زبان مردم چک را یاد بگیرد تا زبان‌های شرق دور مانند چینی یا ژاپنی. به همین ترتیب یک نفر ژاپنی یا کره‌ای راحت‏‌تر می‏‌تواند زبان چینی را فرا بگیرد و به همین دلیل اگر شخصی یکی از زبان‏‌های اروپایی را فرا بگیرد یادگیری بقیه زبان‏‌های اروپایی برایش آسان‏‌تر می‏‌شود.


 


در حال حاضر زبان‌های زیادی در معرض خطر انقراض قرار دارند. بر طبق آمار یونسکو 2500 زبان در این گروه قرار دارند. یک چهارم زبان‌های دنیا هر کدام فقط کمتر از 1000 متکلم دارند و اگر این هزار نفر نتوانند زبان خودشان را به نسل بعد منتقل کنند این زبان‌ها برای همیشه از بین می‏‌روند.


از قرن 17 میلادی حدود 200 زبان مصنوعی ابداع شده‌اند که مهم‏‌ترین آنها زبان جهانی اسپرانتو است که در سال 1887 میلادی توسط لودویگ زمنوف چشم پزشک یهودی لهستانی اخترع شد. این زبان ترکیبی از عناصر زبان‌های لاتین، رومنس، انگلیسی و آلمانی است. امروزه حدود 2 میلیون متکلم این زبان وجود دارد.


Esperanto', invented by Ludwig Zamenhof, a Jewish ophthalmologist from Poland, in 1887


 


منبع:


BBC - Languages of the world - Interesting facts about languages


http://www.bbc.co.uk/languages/guide/languages.shtml


نظرات 1 + ارسال نظر
کیومرث یکشنبه 11 تیر 1396 ساعت 08:26 http://oxinchannel.com

با سلام جهت تبلیغ در بلاگ و یا درج محتوای رپورتاژ خدمتتون پیام دادم
لطفا با من تماس بگیرید
09185298224

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.