سامانه پیامک رایگان اس ام اس سامانه پیامک رایگان اس ام اس

سبک‌های یادگیری

پنج‌شنبه 4 خرداد 1396
01:42
Ehsan

Image result for learning styles png


سبک‌های یادگیری


با شناسایی سبک یادگیری خود و به کارگیری تکنیک‌های یادگیری ویژه مربوط به آن، یادگیری خود را بهبود بخشید.


انواع سبک‌های یادگیری: 

 


1- سبک یادگیری دیداری


65 درصد جمعیت را شامل می گـردد. خــصوصیات این نوع افراد به قرار زیر است:


* بـا مشـاهـده و تـرکیـب تـصـاویـر بـا اطلاعات، اطلاعات را به خاطر می‌سپارند.


* بـرای بـرقـراری ارتـبـاط با دیگران و هم چنین سازمان‌دهی اطلاعات از تصاویر، نقشه ها و نمودارها استفاده می‌کنند.


* مـعـمـولا بـرای بـه خـاطـر آوردن مطـلبی چشمان خود را برای تجسم آن در ذهن خود می‌بندند.


* معمولا افرادی مرتب و منظمی می‌باشند.


* این گونه افراد در تجسم اشیاء، طرحها و نتایج در ذهن خود توانا می‌باشند.


* معمولا در کلاس درس نیمکت‌های ردیف جلو را اشغال می‌کنند.


* تمایل به برداشتن یادداشت‌های مفصل و با جزئیات فراوان دارند.


* جذب کتابهای مصور می‌گردند.


* در به خاطر آوردن لطیفه ها مشکل دارند.


* برای برجسته ساختن نکات کلیدی از ماژیک‌های با رنگ روشن استفاده می‌کنند.


تکنیک‌های یادگیری:


1- در روند آموزش از رنگ‌ها، تصاویر، اشکال، نمادها، اسلایدها و جداول استفاده کنید.


2- برای یادگیری بهتر به حرکات و چهره آموزگار نگاه کنید.


3-یک محیط آرام و بدون سرو صدا را برای مطالعه برگزینید.


2- سبک یادگیری شنیداری


30 درصد جمعیت را شامل می‌گـردد. خصوصیات این گونه افراد به قرار زیر است:


* تمایل دارند بیشتر با اصوات و موسیقی سرو کار داشته‌باشند.


* قادرند ریتم و تن صدا را تشخیص دهند.


* از طریق گوش دادن یاد می‌گیرند.


* برای به خاطر سپردن اطلاعات آنها را با یک صدای خاص ترکیب می‌کنند.


* در محیط‌های شلوغ و پر سرو صدا تمرکز خود را از دست می‌دهند.


* به یادداشت برداشتن تمایلی ندارند.


* تمایل دارند مطالب را با صدای بلند بخوانند.


* برای به خاطر سپردن مطالب دروس خود را با صدای بلند مکررا روخوانی می‌کنند.


تکنیک‌های یادگیری:


1- در مباحث گروهی کلاس خود مشارکت کنید.


2- از اصوات و موسیقی در یادگیری خود بهره گیرید.


3-عوض نت برداری از ضبط صوت برای ثبت مطالب کمک بگیرید.


3- سبک یادگیری جنبشی- بساوایی


5 درصد جمعیت را شامل می‌گـردد. خصوصیات این گروه به قرار زیر است:


* بـرای یادگیری و بخاطر سپردن اطلاعات از جسم و حس لامسه خود بهره می‌گیرند.


* به فعالیتهای بدنی و ورزش علاقه مند هستند.


* در هـنگام بر قراری ارتباط و گفتگو مکررا دست‌های خود را تکان می‌دهند و از ژست‌های جسمانی استفاده می‌کنند.


* از آن که در کلاس درس بی‌حرکت بنشینند و به درس گوش دهند بیزارند.


* برای یادگیری و به خاطر سپردن اطلاعات به تحرک و تمرینات عملی نیازمندند.


* هنگام مرور مطالب درسی خود مرتبا راه میروند و نکات کلیدی را با صدای بلند تکرار می‌کنند.


تکنیک‌های یادگیری


1- در حین یادگیری آدامس بجوید.


2- برای یادگیری بهتر از حس لامسه، حرکت و تمرینات عملی بهره گیرید


3-حین یادگیری موسیقی گوش دهید.




یادگیری‌های شبانه تنها منجر به یادآوری نوک زبانی می شود


تحقیقات اخیر نشان می دهد که یادگیری های شبانه در طول زندگی بر اثر پائین بودن میزان پروتئین هسته های سلولی مغز در شب به هیچ وجه موثر نبوده و این نوع یادگیری ها جز اتلاف وقت نخواهد بود


تحقیقات اخیر نشان می دهد که یادگیری های شبانه در طول زندگی بر اثر پائین بودن میزان پروتئین هسته های سلولی مغز در شب به هیچ وجه موثر نبوده و این نوع یادگیری ها جز اتلاف وقت نخواهد بود و تنها منجر به یادآوری های نوک زبانی در هنگام پاسخ دادن به سئوالات می شود. دکتر "محمد رضا افضل نیا" در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی "مهر" افزود: به طور کلی یکی از عواملی که در یادگیری و یادآوری تأثیر زیاد دارد، اضطراب است. این عامل موجب برانگیختگی و آشوب درونی می شود که از لحاظ فیزیولوژیکی 17 تغییر مهم را در عملکرد دستگاه های بدن به وجود می آورد. این حالت طور مستمر در مغز حالتی تحمیلی مانند کودتای نظامی ایجاد می کنند. وی ادامه داد: بر اثر آدرنالین بالا به هنگام اضطراب، تغییرات کارکردی در سیستم ادراکی و واکنش های بدن به وجود می آید. در این هنگام مردمک چشم بیش از اندازه معمول گشاد شده و کارکرد سلول های مخروطی آن دچار اختلال می شود در نتیجه ظرافت ها و جزئیات کمتری از یک سئوال مد نظر قرار گرفته می شود و تنها سلول های میله ای که مسئول ادراکات کلی از محیط است، فعال می شوند. این روانشناس شناختی اظهار داشت: بدن و ماهیچه های داوطلب مضطرب دچار انقباض شده و آرامش سلب می شود و به دنبال آن کارکرد حافظه نیز مختل، تمرکز و بازیابی اطلاعات از حافظه با مشکل مواجه می شود. وی اظهار داشت: در چنین شرایطی فراشناخت نیز مختل می شود و فرد به درستی نمی داند تا چه اندازه موضوعی را که فراگرفته است، می داند و ارزیابی درستی از اطلاعات آموخته شده ندارد. همچنین توجه نیز نقش فعال و همیشگی خود را در دالان یادگیری و یادآوری مطالب از دست می دهد. این روانشناس شناختی گفت: از نظر شناختی توجه، نقش اصلی را در یادگیری و یادآوری آموخته ها ایفا می کند و بدون آن کمتر چیزی به ادراک پایدار می انجامد حال آنکه اضطراب زیاد بیشترین تأثیر را بر همین اهرم یادگیری خواهد گذاشت. وی داشتن اعتماد به نفس را یکی از عواملی دانست که در کنترل اضطراب موثر است و اظهار داشت: داوطلبی که در بلندمدت در زندگی خود احساس امنیت روانی را به همراه تقویت های شناختی و رفتاری زیاد تجربه کرده است، دارای اطمینان به خود بالا است و کنترلش بر اضطراب در مواقع آزمون های مهم بیشتر است. افضل نیا خاطرنشان کرد: فردی که در آستانه امتحانات بزرگ است، بر اثر اضطراب به کلی موقعیت خود را از دست می دهد و مدام خود را در مقایسه با رقبا ارزیابی می کند و دچار خود سرزنشی یا تقلید کورکورانه از اعمالی که دیگر داوطلبان ممکن است انجام دهد می شود. وی ادامه داد: داوطلب کنکور بهتر است در این برهه از زمان، به مرور دانسته های قبلی بپردازد و با آرامش و سلطه بیشتر دانش خود را کنترل و هدایت کند. عضو انجمن روانشناسان شناختی ایران با اشاره به نقش خواب در افزایش یادگیری گفت: یادیگری های اخیر بدون خواب کافی پس از آن، به طور موثر به حافظه درازمدت سپرده و تثبیت نمی شود لذا به داوطلبان کنکور توصیه می شود روزهای قبل از آزمون خواب و تغذیه کافی و مناسب داشته باشند. وی تأکید کرد: تحقیقات اخیر نشان می دهد که یادگیری های شبانه در طول زندگی بر اثر پائین بودن میزان پروتئین هسته های سلولی مغز در شب به هیچ وجه موثر نبوده و این نوع یادگیری ها جز اتلاف وقت نخواهد بود و تنها منجر به یادآوری های نوک زبانی در هنگام پاسخ دادن به سئوالات می شود. دکتر افضل نیا یادآور شد: خواب های پراکنده در روز نمی تواند جایگزین خواب به هنگام و پیوسته شبانه باشد. خوابهای در طول روز تنها پس از 4 ساعت فعالیت مسمتر مغزی به اندازه 10 تا 15 دقیقه و جهت استراحت مغز مفید است. عضو انجمن روانشناسان انگلستان اظهار داشت: مصرف مواد غذایی چون نخود و کشمش، زرده تخم مرغ و جگر جهت تغذیه نورون های یادگیرنده مغزی، ادویه جات، بادام و روغن ماهی برای تقویت حافظه و قهوه (البته نه برای بیدار ماندن بیشتر در شب) مفید است و کشیدن نفس عمیق جهت انبساط عروق و رساندن اکسیژن به مغز توصیه می شود.